Hiilijalanjälki pienemmäksi näillä vinkeillä

Helmikuun 2016 on uutisoitu olleen lämpimin kautta aikojen. Helmikuun keskilämpötila oli 1,21 celsiusastetta korkeampi kuin 1900-luvulla keskimäärin. Vuositasolla mitattuna, vuosi 2015 on ollut lämpimin ja sitä edellinen ennätys mitattiin vuonna 2014. Myös tänä vuonna näyttää pahasti siltä, että lämpöennätys rikotaan.

Konkreettiset teot ilmastonmuutoksen torjumiseksi ovat siis tarpeen. Ilmastokuormaan voidaan vaikuttaa esimerkiksi kiinnittämällä huomiota hiilijalanjälkeen. Hiilijalanjälki kertoo, kuinka paljon kasvihuonekaasupäästöjä jonkin tuotteen, toiminnan tai palvelun elinkaaren aikana syntyy.

Hiilijalanjäljen pienentäminen onnistuu jokaiselta näillä vinkeillä:

Asuminen

Asuminen tuottaa noin kolmanneksen kotitalouksien päästöistä, joista merkittävin osa syntyy asunnon lämmityksestä. Tämän lisäksi hiilijalanjälkeen vaikuttaa sähkön ja veden kulutus sekä jätteet.
  • Teetä energiakartoitus ja paranna asunnon energiatehokkuusluokkaa
  • Hanki maalämpöpumppu
  • Laske huonelämpötilaa ja pienennä lattialämmitystä
  • Vaihda vihreään sähköön
  • Valitse energiatehokkaat laitteet ja valaistus ja sammuta laitteet kokonaan, kun et käytä niitä
  • Käytä vettä säästäen
  • Tehosta jätteiden lajittelua ja tee kestäviä hankintoja

Liikkuminen

Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt muodostavat noin 20 % Suomen kaikista päästöistä. Henkilöautoilun osuus tästä on noin 45 %, kun taas joukkoliikenne tuottaa vain pienen osan liikenteen päästöistä.
  • Käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä
  • Kulje lyhyet matkat pyörällä tai jalkaisin
  • Vietä etätyöpäiviä mahdollisuuksien mukaan
  • Vaihda palaverimatka videoneuvotteluun
  • Suosi kotimaan lomamatkoja kaukomaiden sijaan

Ravinto

Ruoka muodostaa noin 18 % kokonaishiilijalanjäljestä. Suomalainen heittää ruokaa roskiin keskimäärin 60 kiloa vuodessa. Yksittäisistä tuotteista naudanliha ja juusto aiheuttavat suurimmat ilmastovaikutukset.
  • Minimoi ruokahävikki
  • Suunnittele ruokaostokset etukäteen
  • Suosi kausi- ja lähiruokaa, kerää, kalasta tai viljele itse
  • Vähennä lihankulutusta, korvaa punainen liha ainakin pari kertaa viikossa kalalla tai kasviksilla

 

Pienilläkin teoilla, kuten kestokassin käyttämisellä on vaikutusta, mutta tärkeämpää on miettiä, millä kauppaan kulkee, mitä kassiin pakkaa ja minkälaisessa asunnossa ostoksistaan nauttii.